måndag 10 december 2012

Halvlek

Bara tanken på att det är halvlek nu i detta projekt får mig att stressa upp.
Har undersökt Movie maker i dag med att kombinera filmsnuttar med foton och sedan lagt till musik.
Kvalitén är urusel och jag får lita lätt panik...är det detta jag ska göra eller försöka fånga ögonblicksbilder. Varför inte göra någon sorts performance?
Aldrig varit så tveksam till mitt görande i ett gestaltningsprojekt. Det är pirrigt samtidigt väldigt utmanande för mig som vanligtvis är så planerad och strukturerad.

Ja, lite planering har jag ägnat mig åt i dag i form av uppdelning av uppgifter inför onsdagens bildlektion med niorna på Strandskolan. Jag och eleverna har 60 minuter att åstadkomma så mycket material som möjligt till mitt gestaltningsprojekt. Ska bli spännande och jag litar på mina elever.

Hur en gestaltning kan förändras av bemötandet av väder och vind.
Jag har en vilja att alltid vara steget före, vara beredd, strukturerad. Detta samtidigt som jag vill vara flexibel, spontan och nyfiken. En kombination som är ett lyckat recept för en bra lärare, men är i bland inte så lätt att matcha ihop.                            Jag tillåter mig ta ett steg tillbaka och fundera på min utbildning här på HDK och vad det har gett och ger mig. Har nog inte förrän nu vågat släppa lite på kontrollbehovet och bara låta min process leda mig framåt (eller bakåt) till en slutdestination som i stunden är okänd. Våga visa upp konkreta misslyckande och kunna förklara dem som en del av min utveckling.                                                 I min lärarroll har jag inte varit rädd för misslyckande men att misslyckas i rollen som elev är jobbigare. Det här är en känsla jag inte kan förklara, kanske så enkelt som att jag är tryggare i en lärarroll än i en elevroll? En lärdom att ta med till alla elever jag bemöter i olika bedömningsformer.
Tänker mycket på hur jag ska bli bättre på att överföra vikten av en process till mina elever och framförallt på vilket sätt ska eleverna synliggöra processen för sig själva. Är det i form av en blogg??  En processdagbok i pappersform??
Kommer återigen tillbaka till den formativa bedömningen som jag anser är den viktigaste. Bemöta eleverna där de är i sin process, ge feedback och samtala om tankar, funderingar och vägval.

I morgon är det dags för handledning och jag behöver vägledning i hur jag ska gestalta utan att det blir för illustrativt. Kan jag använda elevernas ord kring bemötande och applicera dem på foton? Kan jag ha titeln Bemötande på en film? Vad funkar och vad funkar inte?


1 kommentar:

  1. Vad glad jag blir av att se en så frostnypen gestaltning. Lika vacker än!!!

    SvaraRadera