Om det är kallt på HDK vanligtvis hur kallt ska det inte vara i dag? Jag stannar hemma i min varma vrå.
Stuckit ut näsan då och då för att föreviga denna kalla, vackra dag. Ser det som ett bemötande mellan kyla och föremål. Jag fotograferade vår björk tidigt i morse och sen mitt på dagen.

Hur ska jag gestalta bemötande?? Jag har filmat undervisning, filmat samtal och intervjuer, låtit elever gestalta med hjälp av collage olika sätt hur man kan bli bemött och snart ska elever få filma bemötande. Men vad ska jag ta mig till med allt material?
I dag har det gått flera timmar till att titta på undervisningsfilmerna. Det slår mig när jag tittar att min blick fokuserar på rösterna och jag skulle behöva se filmerna utan ljud för att upptäcka mer vad som händer i klassrummet. Det tar ju bara så låååång tid och jag känner mig rastlös!!!
Det får nog bli ett handledningssamtal med Katti i alla fall.
Mitt agerande i klassrummet är annorlunda mot de yngre eleverna, där jag är väldigt tydlig både med gester och språk. Samtidigt har jag ingen pondus i sättet att stå, ser hur jag lutar mig tillbaka mot bänken eller har en allmänt dålig kroppshållning. Just kroppshållningen tror jag är viktig med de yngre eleverna, att visa tydlighet i vad jag vill i min roll som lärare.
Jag märker att eleverna tappar fokus p.g.a. av att jag pratar för mycket och jag vill gärna diskutera varje uttalande av eleverna. Svår balansgång när man som lärare ska uppmärksamma alla elever och lyssna samtidigt som övriga tappar tråden när man "ser" någon för mycket och för länge.
Med de äldre eleverna blir det ett annat samtal där det kroppshållningen inte påverkar så mycket. Kanske beror det på att tonåringars kroppshållning är relativt "relaxed" också. Mycket prat och diskussioner stör inte heller så mycket utan slutar oftast med något givande.
Fyra punkter om bemötandet i början av en lektion som jag anser är viktigt..
- Vara tydlig i språket.
- Ge information i "lagom" mängd, inte prata för mycket
- Tänka på kroppsspråket, hållning och gester.
- Kolla av om eleverna förstår vad jag menar.
![]() |
Frostbitna bilder från Olofstorp |

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar