tisdag 9 oktober 2012

Att inte passa in

Började dagen med att fråga mig själv och fundera på min uppväxt kring att inte passa in.
Fotograferade en del när jag var "hemma" i mitt barndomshem.
Saker som passar in i en speciell tidsram kan kännas utdöd ena stunden för att i nästa återigen komma på tapeten.
Är detta hemskt eller retro?



 Vi bodde i ett gammalt hus byggt 1909 och som ständigt var ett byggprojekt. Jag tyckte det var pinsamt att ta hem kompisar en period för huset var så gammalmodigt. Drömde att bo i ett av de fina vita villorna med mexitegel.

Pappa som jag i dag förstår gjorde allt annat för att slippa renoveringar inomhus kompenserade detta ickegörande med vårt  hus med att köpa nya teknikprylar. T.ex köpte pappa en stor brun mikrovågsugn redan 1984 från Philips som tog upp hela köksbänken.
Jag hade en freestyle av märke Luxor som jag fick 1982.
Hittade också denna polaroidkamera från????

Med detta vill jag bara visa på att man kan känna att man inte passar in bara pga av ytliga saker som egentligen inte har någon större betydelse för mig som person. Lika ytligt var all teknik men ganska rolig.

Har under dagen fortsatt att läsa en del på datorn om att inte passa in och då kom jag in på mer individnivå och lämnar nu det materiella. Läser om barn som känner att de inte passar in, går till skolan varje dag och rättar in sig i systemet.
Hittar ett intressant och bra inlägg på en blogg på "Skoljobb.se".
En elev som blir anklagad av att vara lat bara för den gör det den måste och inget mer. Läraren som trycker på att eleven har kapacitet för så mycket mer men är inte intresserad. Har läraren eller eleven misslyckats då?
Är det över huvud taget möjligt att se till varje elevs behov? Det finns ju säkert en ingång till den här eleven också det gäller bara att skapa en relation, visa intresse och använda elevens intressen i arbetet med skoluppgifter. Hur bär man sig åt att skapa bra relationer om man har 400 elever i veckan?
Elever med olika diagnoser som ofta är mer svårhanterliga och har ännu svårare att passa in, känner de ett utanförskap och hur fångar vi upp dessa elever på bästa sätt?
Återigen hamnar jag i det pedagogiska men det intresserar mig...som tur är om man ser på mitt yrkesval!!
En ny dag i morgon och en del frågor att nysta vidare i....

Vi hade i alla fall en stor härlig trädgård med en bäck rinnande utmed tomten.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar