I fredags gjorde jag en kombo...jag arbetade på Strandskolan för min vikarie Anna samtidigt som jag fortsatte att undersöka mitt bemötande.
Hade en klass i bild och ville utmana mig i att arbeta kring bemötande med dem.
Började att tala om vilken tur jag hade som skulle få ha dem just denna lektion och att jag behövde deras hjälp i mitt skolarbete..bla, bla. Pratade om vad bemötande är så alla förstod. Visade ett positivt bemötande, sedan gick jag in i en roll med ett negativ bemötande och de var med på noterna och skrattade åt mitt beteende.
Tillsammans gjorde vi en tankekarta med adjektiv som passar till ett positivt/ negativt bemötande.
Delade in klassen i sex grupper och de fick sedan ett adjektiv var som de skulle gestalta i form av ett collage på ett A3 papper. Vi pratade om olika sätt att ta fram bilder..
- klippa i tidningar
- rita själv
- leta på datorn
- fotografera
Här någonstans börjar de tappa tråden och har glömt vad vi arbetade med från början. Svårt att få fokus tillbaka på hur viktigt ett bemötande är.
Vi pratade de sista tio minuterna kring deras collage men det blev på tok för stressigt.
Hade jag haft två lektioner eller en 80 min.lektion hade det blivit ett bättre resultat.
Här nedan är delar av deras collage. Hälften fick ett positivt adjektiv de skulle gestalta och andra hälften fick ett negativt adjektiv.
![]() |
Om man är "gullig" blir det ett positivt bemötande. |
![]() |
Om man är "elak" blir det ett negativt bemötande. |
![]() |
Om man är "sur" blir det ett negativt bemötande. |
![]() |
Om man är "rolig" blir det ett positivt bemötande. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar