fredag 30 november 2012

Jobbar på..

Fick ta del av handledningen endast under em i onsdags. Det kändes bra efteråt och tänker att allt ordnar sig, är bara lite nervös hur jag ska lösa de tekniska bitarna till slut. Då kanske jag får ta hjälp av Anton som ägnat mycket tid och lärt sig jätte mycket digital teknik. Jag har ju också några fantastiska elever på Strandskolan som jag redan har bett om hjälp av. Härligt när man kan ge och ta!

Onsdag fm var jag och hade sammankomst med 6 elever i åk 9 på Strandskolan. Jag valde inte elever utan fick tillgång till de elever som var färdiga med sin bilduppgift. Det var 4 flickor och 2 killar.Jag berättade mer ingående vad det är jag gör och vi diskuterade bemötande i allmänhet. De fick också två uppgifter, den första skulle de skriva ner 3 punkter om hur de upplever att bli bemött av en kompis (elev) på ett positivt/ negativt sätt. Den andra var på samma sätt men då handlade om bemötandet av lärare. Jag har sammanställt resultatet i form av tankekartor. Tanke kartor som jag själv hade kunnat knåpat i hop men ger mer substans blir intressantare när elever har fått vara med och skapat dem med egna ord.

 

Det är mindre punkter på positivt bemötandet av kompisar och det kan bero på att jag först sa att de skulle skriva 3 punkter men sedan ångrade jag mig och sa att de fick skriva så många de kom på.
Många punkter är lika i bemötandet med kompis (elev) och lärare. Det som skiljer i det positiva bemötandet och som vi diskuterade mer var att eleverna vill att läraren ska hjälpa till, vara uppmärksam, bete sig vuxet och gärna personlig.  I det negativa bemötandet med lärare kom stressig, frånvarande, favorisering upp till diskussion. Men mest diskussionstid gick ändå åt till hur eleverna upplever när lärare skäller på samma elever p.g.a. av fördomar eller tidigare incidenter elever har varit med i. Alltså har en elev dåligt rykte om sig att den ofta ställer till med besvär blir den också den första att få skulden om något har hänt. De elever jag pratade med tycker att det är hemskt att se att det är så och jag kan bara hålla med. Hänvisar igen till Pedagogiska magasinet där jag just läst Anne-Marie Körlings artikel om att ärva andra lärares syn på elever och att det vill man ju inte. Man vill höra berättelsen om hur elever lär sig och själv bemöta elever och skapa relationer utan andras fördomar.

En annan tidskrift kom med posten i går...
Hittar en artikel om en avhandling av Sie von Gegerfelt Kronberg. Hon pratar om att möta eleven så deras vilja växer. I lärarens bemötande måste det finnas en tro på elevers egna skaparkrafter. Väcka lust och intresse hos elever genom att våga ge friare händer och se till att elever försöker att lösa uppgifter själva och ta egna initiativ.
Detta för mig in på Montessoripedagogiken där en strukturerad valfrihet ifråga om att bestämma vad jag som elev vill arbeta med för ämne just nu, vill jag arbeta med en kompis eller själv. Undervisningsmaterial som är konkreta och kan utforskas med alla sinnen är en del av Montessoripedagogiken. Maria Montessori hade en tro på att elever har inre drivkraft att vilja upptäcka, prova och lära sig nya saker. Redan i förskolan är ett av Montessoripedagogikens ledord, hjälp mig att klara det själv.
Om någon är intresserad av Montessori pedagogik rekommenderar jag denna bok...
Jag är just ni insnöad i skolan och det pedagogiska med mitt bemötande men idag har jag funderat på konstnärer och deras bemötande av sin publik. Tittade på ett You tube klipp från Karin Broos vernissage på Borås konstmuseum från 2011.
Konstnärens bemötande som blir ett blottande av sig själv i det här fallet av bilder.
Karin Broos har en dramatisk livhistoria som avspeglar sig i hennes bilder. Jag fylls av vemod när jag tittar och ser inte en enda blick bemöta mig av personerna i Karin Broos bilder.
Här finns avsaknaden av bemötanden!

Karin Broos tavla "Det stora blå"









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar