fredag 18 maj 2012

Skapandets kraft..lite pedagogik.

Köpt en bok "Skapandets kraft" av Elisabeth Weissenrieder.
Boken tar bla upp skapandet i leken och att barn i dag slutar att leka rollekar allt tidigare i ålder.
Elisabeth menar att barn inte får chansen att utveckla förmågan till kärlek, sorg och hat om de inte får leka rollekar.  Många barn i dag försöker vara tonåringar så tidigt som möjligt. Dvs de spelar inte ett rollspel för att  träna sin sociala kompetens inför framtiden utan de är rollen.
 Jag har tidigare tagit upp lekens betydelse men visar här återigen en tänkvärd tankekarta.
Leken är en skapande aktivitet så skapandet hör alltså till leken. Därför kan det skapande arbetet i skolan bli en öppnande dörr in i leken för de barn som inte leker.
"Dessa barn skulle kunna kompensera sin lekbrist i en skola där skapandet hade en framskjuten plats och därigenom få samma chanser till utveckling som barn som kommer från mer privilegierade miljöer." Elisabeth Weissenrieder. (2008, s.72)
Weissenreider (2008, s.53) har listat skapandets positiva verkan när det gäller människans utveckling, både personlighetsutvecklingen och kunskapsutvecklingen.
  1. Skapandet hjälper barnen att bearbeta svåra känslomässiga upplevelser.
  2. Skapandet tränar gränser.
  3. Skapandet stimulerar lusten till lärande.
  4. Skapandet hjälper till att återupptäcka nyfikenheten.
  5. Skapandet ger mod till att våga utvecklas. Barnen kan se och följa sin utveckling genom sparade arbeten.
  6. Skapandet bidrar till utveckling av inre bilder (inre dialog).
  7. Skapandet främjar och utvecklar kommunikationen med andra och bidrar till utveckla relationer.
  8. Skapandet föder glädje.
  9. Skapandet hjälper barnen att se sammanhang.
Varje punkt kan jag skriva under på att det stämmer men detta sker inte av sig självt. Där har bl.a. vi som bildlärare ett stort pedagogiskt ansvar att visa vägen för skapandets kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar