onsdag 9 januari 2013

Repris...till min opponent.

Är det nu jag ska vara nöjd att jag bloggat så mycket eller ska jag repetera hela min process igen för min opponent??
Det hade varit lätt att säga: - min opponent har en del att läsa, si så där 18 inlägg..så varsegod.

Ok, här kommer en sammanfattning hur min process sett ut i det här gestaltningsarbetet som har handlat om bemötande.
Jag hade en tuff inledning på hösten på det privata planet och var så sugen på att arbeta med något positivt. Positivt bemötande var mitt avstamp och jag hade en tanke om att gestaltningsarbetet skulle få bli en process som pågick på min arbetsplats.

Vad har jag gjort?
 Började leta i positivt bemötande men det kändes som någon slags religiös sammankomst. Föreläsare som är så käcka, positiva och ska vara roliga samtidigt. Nej det var inte det jag sökte.
Började att "hänga" på min arbetsplats (Strandskolan i Kungälv) som jag inte varit på hela hösten. Spelade in bemötande och hade en tanke om att arbeta med ljud. Gick ganska snabbt över till att filma bemötande i stället och inte bara positiva utan olika sorters bemötande. Beslutade att gestaltningen skulle handla om bemötande i skolmiljö för att avgränsa detta enorma område.
Filmer som spelats in handlar om..
  • jag själv i lärarrollen med både yngre och äldre elever.
  • klassrumssituationer.
  • samtal om bemötande med elever.
  • "produkter" från bildlektioner som hade bemötande som tema.
  • spelade scener om bemötande av elever.
  • spontant filmande om bemötande av elever.
  • jag i samtal med en pedagog från Björsaredsskolan som arbetar med PBSI, positivt beteendestöd i skolan.
Om man vill läsa mer om PBSI...http://marluklek.blogspot.se/2012/12/pbis.html

 Filmerna kan jag inte publicera på min blogg för jag har endast fått tillåtelse av föräldrar att använda dem i studiesyfte vid redovisning. Bara att få tillåtelse att filma elever i skolan är en process i sig.

För utom detta har jag varit på Konstmuseet och Bohusläns museum för att hitta bemötande i form av konstnärliga referenser.
En skulptur av Klara Kristalova från utställning på Konstmuseet.

I sökandet efter konstnärliga referenser är de mest intressanta...
  • Ilona Huss Walin. http://marluklek.blogspot.se/2012/11/valmojligheter.html
  • Elin Wikström. http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=197259218849748935#editor/target=post;postID=2936372131737420707
  • Adrian Piper. http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=197259218849748935#editor/target=post;postID=2405063451920782880
Läst mycket intressanta artiklar och böcker om bemötande och relationer som jag använder till min essä.


Varit på handledning och fått stor hjälp till att tänka på olika sätt om vad konst är. Har en väldigt gammaldags syn på konst...förhoppningsvis har jag tagit ett steg i rätt riktning.                                      Fått tagit del av tips och idéer av fantastiska kurskamrater.

Hur jag jag har arbetat med allt material?
Allt insamlat material har analyserats och arbetats med. Eftersom jag inte kan publicera filmerna har jag bloggat väldigt mycket om min process.
Filmerna har setts om och om igen. Valt ut sekvenser från filmer som jag hoppas ställer frågor och funderingar. Satt ihop flera olika filmer, tagit bort, lagt till och tagit bort igen osv. Men fick till slut sätta ner foten och se vad jag hade fått ihop.
Filmerna är till största delen inspelade av elever på olika sätt. Med videokamera, mobilkamera och web. kamera. Eleverna har hjälp mig med min konstnärliga gestaltning.
Har arbetat i Movie maker och försökt redigera det som har gått. Slutprodukten har relativt dålig bild och ljudkvalite och så sent som för en vecka sen beslöt jag mig för att det är en film ska bli min slutprodukt.
Försökt att ha en plan B för att vara på den säkra sidan men nu kör jag bara på.
Konsten att vara trygg i otryggheten.

Här är en liten film om mitt eget kroppsspråk som jag kan bjuda på...

Några tankar om mitt tänkande...lite måste sparas till redovisningen så det blir ett givande samtal då!...men.
Bemötandet i skolan blev en självklar skådeplats för min gestaltning.
Hur viktigt det är med ett bra bemötande och få  en relation med var och en av eleverna. Detta för att öka elevernas chanser till bästa utveckling i skolan på det sociala planet och med kunskapsbiten.
Jag som arbetar på en väldigt liten skola har enorm fördel att känna alla elever från 6 år upp till 16 år.
Guldkornet av allt arbete med eleverna var när jag satt ner och bara pratade om bemötande med några elever i åk 9. Vi samtalade om både negativa och positiva bemötande från lärare och elever emellan.
Det jag fick med mig av samtalet var så matnyttigt för en lärare att jag rekommenderar att löpande ha sådana samtal med elever i mindre grupper.



Bemötandet av kollegor var varierande, en del tyckte att mitt arbete om bemötande var intressant medan några så lite besvärade ut. Under tiden jag "hängde" på min arbetsplats ändrades bemötandet. Första gången efter att inte varit där på ett par månader var bemötandet öppet och välkomnande men ganska snart försvann det där extra mjuka, varma: - Hej Marita. Det är väl för sig inget konstigt och vad gjorde jag där? Bara vara utan att "arbeta".
Mitt val av arbeta men min gestaltning på min arbetsplats och ingen annan skola blev för att jag trodde att det var enklare att få tillstånd från föräldrar att filma och att eleverna skulle ha lättare att prata med mig som de har en relation med. Jag tror att det hade stor betydelse.
Mitt val att arbeta med Movie maker var att det är ett redskap som jag kan arbeta med mina elever och deras datorer.
Det jag kunde ha tänkt på innan som retar mig är den tekniska biten med filmandet. Eleverna skulle ha fått mer kunskap om vad de behövde tänka på tekniskt sett när de filmade, samtidigt som jag hade väldigt snålt om tid. Vem vill låna ut sina elever till att springa omkring och filma, är det undervisning?

På måndag kommer jag presentera min gestaltning och visa min slutfilm, hoppas på en givande och intressant diskussion med de övriga i min redovisningsgrupp och framförallt nyfiken på vad min opponent har att säga.




1 kommentar:

  1. snyggt och välbloggat! Själv väntar jag fortfarande på den jag skall opponera på skall skriva något i loggen!

    SvaraRadera